Skjermbilder fra prosjektet

Min side – Konsept for Color Line

Color Line
Jeg jobbet sammen med teamet i Color Line for å lage et konsept for en forbedret versjon av «Min side». Prosjektet var ikke et reelt leveranseløp, men en idéutvikling som skulle vise muligheter og skape forståelse for hvordan tjenesten kan bli mer nyttig, moderne og brukervennlig for kundene våre.

Bakgrunn for oppgaven

Oppgaven var et internt initiativ for å utforske hvordan «Min side» kan utvikles videre. Dagens løsning er ikke helt i tråd med resten av de digitale tjenestene våre, og mangler flere funksjoner som kunne gitt mer verdi for både brukere og forretningen. Vi ønsket derfor å bidra til et mer gjennomtenkt og visuelt helhetlig konsept som gir bedre oversikt, tydeligere fordeler og en enklere brukeropplevelse.

Prosess

Vi startet med en workshop hvor jeg og teamet samlet inn innsikt om målgrupper, brukersituasjoner og hvilke oppgaver som naturlig hører hjemme på «Min side». Vi jobbet med post-its, diskusjoner og prioritering av behov.

Vi startet med en workshop hvor jeg og teamet samlet inn innsikt om målgrupper, brukersituasjoner og hvilke oppgaver som naturlig hører hjemme på «Min side». Vi jobbet med post-its, diskusjoner og prioritering av behov.

Etter workshopen strukturerte jeg materialet i FigJam og laget et oversiktlig kart over funksjoner, behov og hva som burde være med i en første versjon. Vi inkluderte også innspill fra CRM for å sikre at viktige forretningsbehov ble vurdert.

Skisser og konsept

Deretter laget jeg en enkel skisse og prototype som først og fremst var ment for å vise muligheter – ikke som en ferdig løsning.

Jeg ønsket å illustrere: • En ryddigere Color Club-del med poeng, nivåer og fordeler • En enklere bestillingsflyt • Tydelige piktogrammer og et mer helhetlig uttrykk • Personlig tilpassede tilbud • Smarte funksjoner som automatisk henting av bilstørrelse ved registreringsnummer

Skissene ble laget som et førsteutkast, og ikke utviklet i flere iterasjoner – noe jeg gjerne skulle hatt mer tid til.

Prototype

Den foreløpige prototypen ble brukt internt for å vise flyt, struktur og potensialet i konseptet. Den fungerte som et visuelt bevis på hva en ny «Min side» kan bli, og bidro til diskusjon og videre prioritering.

Refleksjoner

Siden dette ikke var et fullverdig prosjekt, fikk jeg ikke jobbet med reell brukerinnsikt.

Hvis jeg skulle utviklet denne løsningen «på ordentlig», ville jeg: • gjennomført kvalitative intervjuer • kartlagt faktiske behov og problemer • prioritert funksjoner basert på brukerverdi • testet tidlige prototyper med brukere • iterert og justert basert på funn

For meg er det viktig å lage riktige løsninger, ikke bare fine konsepter. Derfor ville en grundig innsiktsfase vært helt nødvendig i en reell leveranse.

Hvorfor jeg tar med dette prosjektet

Dette prosjektet viser hvordan jeg jobber strukturert med innsikt, analyse og prototyping – og hvordan jeg omsetter funn til konkrete designvalg. Det er også et godt eksempel på mitt fokus på brukervennlighet, kjerneoppgaver og tydelig kommunikasjon i komplekse tjenester.