iHand
Kunsthøgskolen i Oslo
iHand ble laget som en del av en skoleoppgave der målet var å visualisere en problemstilling knyttet til miljø. Jeg valgte å utforske hvordan vårt forhold til teknologi påvirker både vaner, atferd og forbruk. Selv om prosjektet er eldre, oppleves tematikken fremdeles svært aktuell: Smarttelefonen fungerer i dag nesten som en ekstra kroppsdel – en uunnværlig forlengelse av hånden.
Konsept
Jeg ønsket å skape en tydelig, fysisk metafor for denne symbiosen mellom menneske og teknologi. Det resulterte i en skulptur der hånden og telefonen glir over i hverandre som ett sammenkoblet objekt. Formen er bevisst enkel, taktil og litt urovekkende – en påminnelse om hvor tett teknologien har flettet seg inn i hverdagen vår.
Underveis i prosessen hentet jeg også inspirasjon fra den ikoniske hånden i Michelangelos «The Creation of Adam», hvor Gud og Adam strekker seg mot hverandre. I iHand peker jeg subtilt til dette motivet, men i stedet for et guddommelig møte har relasjonen blitt erstattet av menneskets kontakt med teknologi. Hånden får en gest som er både gjenkjennelig og symbolsk: et lite øyeblikk av forbindelse.
Prosess
Arbeidet startet med skisser og manuelle studier av håndens form og bevegelse. Deretter modellerte jeg skulpturen digitalt i ZBrush, hvor jeg eksperimenterte med organiske overganger mellom hånd og telefon. Målet var én sammenhengende form uten synlige brudd.
Til slutt ble modellen 3D-printet i gips. Materialet gir et rent og matt uttrykk som understreker kontrasten mellom det menneskelige og det teknologiske – og setter fokus på formen fremfor detaljer.
Hvorfor har jeg med dette arbeidet i portfolioen?
Jeg tar med iHand fordi det viser hvordan jeg tidlig utforsket forholdet mellom menneske og teknologi gjennom form, konsept og digital verktøybruk. Prosjektet kombinerer idéutvikling, digital modellering og kunstnerisk uttrykk på en måte som fremdeles representerer måten jeg jobber på: nysgjerrighetsdrevet, utforskende og visuelt forankret.